«Επαναλειτουργία σχολείων χωρίς μέτρα και χωρίς πλάνο από την Κυβέρνηση. Οι προτάσεις μας για την αντιμετώπιση των συνεπειών της πανδημίας»
Τη Δευτέρα 10 Μαΐου 2021 επαναλειτουργούν τα σχολεία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης σε όλη τη χώρα, για 3η φορά φέτος, μετά από το πιο παρατεταμένο μέτρο χρήσης lockdown σε ολόκληρη την Ευρώπη. Ουσιαστικά βρισκόμαστε στο τέλος της σχολικής χρονιάς που ολοκληρώνεται με μια ανερμάτιστη πολιτική διαχείριση της πανδημίας στο χώρο της εκπαίδευσης και που έχει ως κύριο χαρακτηριστικό της την έλλειψη πολιτικής βούλησης από την κυβέρνηση, προκειμένου να ενισχύσει με μέτρα υγειονομικής προστασίας και επιτήρησης με βασικό στόχο τα ανοιχτά και ασφαλή σχολεία. Οι συνέπειες αυτής της παρατεταμένης χρήσης του lockdown διεθνώς συμβάλλει όλο και περισσότερο στην ποιοτική υποβάθμιση της εκπαιδευτικής διαδικασίας, την όξυνση των μορφωτικών και κοινωνικών ανισοτήτων και στη δημιουργία νέων μορφών ανισοτήτων, δημιουργούνται συνθήκες για αύξηση της σχολικής αποτυχίας και μαθητικής διαρροής και όλα αυτά τα διαπιστώνουμε τόσο από τις έρευνες που έχουν πραγματοποιήσει διεθνείς οργανισμοί όπως η UNESCO, ο OHE, η UNICEF αλλά και εκπαιδευτικοί οργανισμοί όπως η ΕΙ, η ETUCE καθώς και η εμπειρία που αποκόμισε η εκπαιδευτική κοινότητα όλο αυτό το χρονικό διάστημα.
Η εκπαιδευτική κοινότητα ήδη από τις αρχές της περσινής κρίσης είχε προτείνει μέτρα, που και άλλες χώρες ακολούθησαν, ώστε τα σχολεία να παραμείνουν ανοιχτά, στο μεγαλύτερο μέρος της πανδημίας, τηρώντας τα υγειονομικά πρωτόκολλα και να λειτουργούν με ασφάλεια. Αντί γι’ αυτό, η κυβέρνηση επέλεξε να ανοίξει και να κλείσει τα σχολεία ακριβώς με τον ίδιο τρόπο και με συστάσεις για ανοιχτά παράθυρα και χρήση μάσκας.
Δυστυχώς, σε όλη τη διάρκεια που είχε διακοπεί η δια ζώσης διαδικασία, πέρα από τα αντικειμενικά ζητήματα που έχει η εξ αποστάσεως εκπαίδευση, υπάρχουν σοβαρές πολιτικές ευθύνες στην κυβέρνηση και στην πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας, καθώς δε στήριξαν μαθητές και εκπαιδευτικούς, για ισότιμη και καθολική πρόσβαση μέσω της υλικοτεχνικής υποδομής. Είναι χαρακτηριστικό πως τα περιβόητα 90.000 tablets έφτασαν στα περισσότερα σχολεία της χώρας λίγο πριν το Πάσχα. Παράλληλα, η πλατφόρμα των voucher 200 ευρώ, που είχαν περιορισμένο αριθμό χρήσης, άνοιξε μόλις στις 5 Απριλίου 2021. Ταυτόχρονα, αντί της απαραίτητης στήριξης μαθητών-εκπαιδευτικών η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας υπέγραφε σκανδαλώδεις συμβάσεις, ύψους πάνω από 2.000.000 ευρώ, με την ιδιωτική εταιρεία Cisco για την υποτιθέμενη «δωρεάν» παροχή υπηρεσιών και χάριζε τα προσωπικά δεδομένα 1,5 εκατομμυρίων χρηστών.
Συνεπώς, οι μαθησιακές και ψυχοκοινωνικές επιπτώσεις των μαθητών μας επιδεινώθηκαν από τις παλινωδίες, τις ιδεοληψίες και τη στρατηγική επιλογή της Κυβέρνησης να μη χρηματοδοτηθεί έκτακτα η δημόσια Παιδεία, στο πλαίσιο μιας αντικειμενικά πρωτόγνωρης υγειονομικής κρίσης.
Φτάσαμε σ’ αυτό το τρίτο άνοιγμα για φέτος όπου οι σχολικές μονάδες:
Α) Ανοίγουν με δυσμενέστερες συνθήκες (3.500 κρούσματα) απ’ όσα όταν έκλεισαν (1.000) και με περισσότερους διασωληνωμένους ασθενείς, με επιβαρυμένο το δημόσιο σύστημα υγείας και χωρίς ουσιαστική υγειονομική επιτήρηση της κοινωνίας και ιχνηλάτηση των κρουσμάτων για τον περιορισμό της διασποράς. Το καινούργιο μέτρο που προστίθεται είναι τα self test, που ναι μεν είναι στη σωστή κατεύθυνση αλλά ουσιαστικά ως το μοναδικό μέτρο στα σχολεία από την Κυβέρνηση, καθίσταται αναποτελεσματικό για σωστή και αξιόπιστη διάγνωση αφού έχουν 50% αξιοπιστία ως προς τα αποτελέσματά τους και μάλιστα χωρίς την επίβλεψη και τη χρήση τους από τις δομές του ΕΟΔΥ. Επομένως, σε ορισμένες περιπτώσεις, μπορεί να καταστούν ακόμη και προβληματικά ως προς τα ψευδώς αρνητικά αποτελέσματα που δίνουν μια παραπλανητική αίσθηση ασφάλειας και δημιουργούν συνθήκες χαλάρωσης.
Β) Οι εμβολιασμοί που έχουν πραγματοποιηθεί στους εκπαιδευτικούς, με τις δυο δόσεις ώστε να αποκτηθεί μια σχετικά ικανή ανοσιακή προστασία, είναι ελάχιστοι και σε κάθε περίπτωση οι Συνάδελφοι ξαναμπαίνουν στις σχολικές τάξεις των 25 μαθητών χωρίς ουσιαστικά να είναι προστατευμένοι, παρότι πια έχει αποδειχτεί πως, ειδικά απέναντι στις νέες μεταλλάξεις του covid19, οι μαθητές δεν έχουν καμία ιδιαίτερη άμυνα.
Μετά από ένα χρόνο ακριβώς, βρισκόμαστε ουσιαστικά στο ίδιο σημείο. Είναι όμως απαραίτητο να εξετάσουμε τις προοπτικές για τη νέα σχολική χρονιά και να παρθούν, επιτέλους, οι αναγκαίες πολιτικές αποφάσεις για ουσιαστικά μέτρα υγειονομικής ασφάλειας με παράλληλα διαμόρφωση ενός πλέγματος υποστηρικτικών δομών για την κάλυψη των πληγών που άνοιξε η πανδημία αλλιώς θα οδηγηθούμε και πάλι να ανοιγοκλείνουν τα σχολεία, με ευθύνη της κυβέρνησης, με την καταστροφική μέθοδο του ακορντεόν και με όλα τα αρνητικά που αυτή η τακτική συνεπάγεται για την εκπαιδευτική διαδικασία, για τους μαθητές μας και τις οικογένειές τους.
Η εκπαιδευτική κοινότητα με αίσθημα απόλυτης ευθύνης, όπως έπραττε πάντοτε και το απέδειξε κι όλη αυτή την περίοδο της πανδημίας πού σήκωσε το βάρος της τηλεκπαίδευσης χωρίς καμία υποστήριξη από το κράτος, οφείλει και σήμερα να καταθέσει προτάσεις και να διεκδικήσει ένα δημόσιο δωρεάν και ασφαλές σχολείο, ειδικά για την επόμενη σχολική χρονιά, λαμβάνοντας υπόψη το εύθραυστο υγειονομικό περιβάλλον, τις μαθησιακές ελλείψεις και τον εγκλεισμό των μαθητών για μεγάλο χρονικό διάστημα στο σπίτι και την απομόνωσή τους μπροστά σε μια οθόνη του υπολογιστή.
Στο πλαίσιο αυτό, το Αυτόνομο Δίκτυο Εκπαιδευτικών Π.Ε. καταθέτει τα παρακάτω:
- Μείωση του αριθμού μαθητών στα τμήματα (1 προς 15 στο Νηπιαγωγείο και 1 προς 20 στο Δημοτικό Σχολείου), πρόταση που αποτελεί θέση του Κλάδου με επιστημονικά και παιδαγωγικά κριτήρια αλλά καθίσταται αναγκαία και λόγω των νέων υγειονομικών συνθηκών.
- Επιδημιολογική επιτήρηση των σχολικών μονάδων και συστηματική ιχνηλάτηση με διενέργεια μαζικών δωρεάν τεστ από κλιμάκια του ΕΟΔΥ σε εκπαιδευτικούς και μαθητές.
- Έγκαιρη ολοκλήρωση του μαζικού εμβολιασμού των εκπαιδευτικών και του λοιπού προσωπικού των σχολείων ως απαραίτητο μέτρο για την ασφαλή λειτουργία των σχολείων σε συνθήκες πανδημίας.
- Αύξηση του προσωπικού καθαριότητας.
- Να προχωρήσουν άμεσα οι 10.500 μόνιμες προσλήψεις ,σε μία φάση, το καλοκαίρι με την ταυτόχρονη ίδρυση οργανικών θέσεων σε όλες τις ειδικότητες. Το σταθερό εκπαιδευτικό προσωπικό στα σχολεία ενισχύει την ποιότητα και τον μακρόπνοο σχεδιασμό της παρεχόμενης εκπαίδευσης.
- Την ίδρυση διακριτής δομής ενισχυτικής διδασκαλίας, σε κάθε σχολική μονάδα με την πρόσληψη του απαραίτητου εκπαιδευτικού προσωπικού και την κατάλληλη παιδαγωγική και υλικοτεχνική υποστήριξη, με σκοπό την κάλυψη ιδιαίτερα των μαθησιακών κενών που προέκυψαν λόγω της παρατεταμένης αναστολής λειτουργίας των σχολείων.
- Την άμεση ίδρυση νέων Τμημάτων Ένταξης σε δημοτικά σχολεία, που διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο στην ενίσχυση των μαθητών με μαθησιακές αδυναμίες.
- Η στελέχωση των τμημάτων ΖΕΠ να πραγματωθεί με την έναρξη της σχολικής χρονιάς, καθώς εκατοντάδες παιδιά μεταναστών και προσφυγόπουλα είχαν αποκλειστεί από την «τηλεκπαίδευση».
- Τη στελέχωση των σχολείων με ψυχολόγους, κοινωνικούς λειτουργούς και όλο το κατάλληλο επιστημονικό προσωπικό με γνώμονα την ψυχοσυναισθηματική στήριξη των μαθητών.
- Τη στελέχωση των σχολείων με σχολικούς νοσηλευτές και με θεσμική διασύνδεση με τις δομές πρωτοβάθμιας φροντίδας.
- Το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) θα πρέπει να επανασχεδιάσει άμεσα το εκπαιδευτικό υλικό και τη διδακτέα ύλη με βάθος τριετίας-πενταετίας για την κάλυψη των μαθησιακών κενών που προέκυψαν λόγω της πανδημίας.
- Την κρατική χρηματοδότηση για δωρεάν δραστηριότητες και σχολικές επιμορφωτικές-πολιτιστικές εκδρομές, που είχαν διακοπεί λόγω της πανδημίας, και συμβάλλουν σε ερεθίσματα και βιωματικές εμπειρίες τους μαθητές.
- Παράλληλα οφείλει το κράτος να διασφαλίσει και να προχωρήσει στην ψηφιακή-τεχνολογική αναβάθμιση των σχολικών μονάδων και την ενίσχυση των εκπαιδευτικών.
- Ενίσχυση, επομένως, του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου με προσωπικό και υποδομές.
- Ενίσχυση των ψηφιακών υποδομών των σχολικών μονάδων και εξοπλισμός τους με τεχνολογικά μέσα, προκειμένου να καλύπτονται οι ανάγκες των εκπαιδευτικών για την υλοποίηση του διδακτικού τους έργου στο πλαίσιο της διά ζώσης εκπαιδευτικής διαδικασίας.
- Αναβάθμιση του ψηφιακού εκπαιδευτικού υλικού, με ευθύνη του ΙΕΠ, και απεμπλοκή των ιδιωτών από τις πλατφόρμες εκπαίδευσης.
- Προστασία των προσωπικών δεδομένων μαθητών/τριών και εκπαιδευτικών.
- Έξτρα κονδύλι για την εξασφάλιση ψηφιακού εξοπλισμού, καθώς μεγάλος αριθμός των εκπαιδευτικών αξιοποίησε κατά την περίοδο της τηλεκπαίδευσης τον οικιακό του εξοπλισμό.
- Καθολική και ουσιαστική επιμόρφωση εκπαιδευτικών που θα καλύπτει έκτακτες και πάγιες ανάγκες.
- Κατάργηση του νόμου Κεραμέως 4692/2020 για την αξιολόγησης της σχολικής μονάδας και μη θεσμοθέτηση και εφαρμογή της σχεδιαζόμενης ατομικής αξιολόγησης.
Για να μπορέσουν να εφαρμοστούν τα παραπάνω απαιτείται πολιτικός σχεδιασμός μακράς διάρκειας και πολιτική βούληση με απαραίτητη προϋπόθεση άμεσης υλοποίησης:
- Αύξηση της χρηματοδότησης της εκπαίδευσης.
- Διορισμοί μόνιμων εκπαιδευτικών άμεσα σε όλες τις πραγματικές ανάγκες και το απαραίτητο βοηθητικό και νοσηλευτικό προσωπικό και αναπλήρωση μόνο για έκτακτες ανάγκες προσωπικού.
- Κατάργηση του θεσμού των τριμηνιτών αναπληρωτών.
- Πρόγραμμα για την ανέγερση ασφαλών και σύγχρονων σχολικών κτηρίων και έλεγχος της ασφάλειας των ήδη υφισταμένων.
Καλούμε τις πολιτικές δυνάμεις και όλες τις συνδικαλιστικές δυνάμεις-παρατάξεις να συμβάλλουν ουσιαστικά και έμπρακτα στην κατεύθυνση της διεκδίκησης συνθηκών ασφαλούς λειτουργίας των σχολείων καθώς και δημιουργίας ενός πλέγματος υποστηρικτικών δομών για την κάλυψη όλων των προβλημάτων-πληγών που δημιούργησε η παρατεταμένη αναστολή λειτουργίας των σχολείων στους μαθητές μας. Απαιτείται άμεση δραστηριοποίηση όλων των προοδευτικών δυνάμεων του πολιτικού συστήματος, του κλάδου και των Ομοσπονδιών, για να μην ζήσει το δημόσιο σχολείο ξανά τις συνέπειες που υπέστη ένα ολόκληρο χρόνο από τις πολιτικές επιλογές της Κυβέρνησης της ΝΔ.